onsdag 7 juli 2010

Brev till mamma

Mamma, jag saknar dig!

En morgon när vi var på väg till skolan stannade Niña plötsligt upp och stirrade på mig: "Usch, vad du är svart! Och vilka tjocka läppar du har!" sa hon. Och vet du vad hon gjorde? Hon spottade på mig.

Jag var på väg att klippa till henne, men så kom jag att tänka på Lilita, och då lät jag henne vara. Jag vände på klacken och lämnade henne där på gatan. Jag ville inte att hon skulle se mig gråta.

Jag gick hem till Menú och stannade där resten av dagen.

Tänk om du skulle förlora din familj och tvingas flytta till släktingar som egentligen inte vill ta hand om dig. Det är vad som händer huvudpersonen i Brev till mamma. Föraktad och trakasserad för sin mörka hudfärg och sitt lockiga hår försöker hon minnas sin kärleksfulla mamma genom att skriva till henne. I takt med att hon växer upp hittar hon vänner där hon minst anar det, och lyckas så småningom vinna även de andra familjemedlemmarnas förtroende.

Om författaren:

Teresa Cárdenas är historieberättare, poet och dansös. Brev till mamma orsakade stora diskussioner när den först publicerades, eftersom den är en av de första barnböcker som tar upp problemen med rasdiskriminering på Kuba. Senare har den dock belönats med två av Kubas främsta litterära priser: Premio David 1997 och Premio de la Crítica Literaria 2000. Teresa Cárdenas bor i Havanna, på Kuba, med sin dotter.

Utdrag ur recensionerna:

"Breven, som formuleras på ett rakt och okonstlat språk, ger en intressant inblick i det kubanska samhället, sett med en ung flickas ögon. Framförallt på grund av denna rättframhet blir berättelsen engagerande och också gripande."
Lena Kåreland, Svenska Dagbladet

"Språket är enkelt och rymmer mycket tystnad. Det icke utsagda är sprängfyllt av känslor som är för stora för att kunna härbärgeras i barnets berättelse... Någon sagoton finns inte i Cárdenas roman som orsakade het debatt på Kuba när den kom ut i slutet av 90-talet. Rasism? Nej, det existerade verkligen inte på ön, meddelades det. Avvikande röster höjdes och det slutade med att Teresa Cárdenas tilldelades två av landets viktigaste litterära priser. Den som läser boken förstår varför."
Cecilia Nelson, Göteborgsposten

Länkar:
Recension av Cecilia Nelson i Göteborgsposten
Gripande brev från ungt Kuba - Lena Kåreland i Svenska Dagbladet

Bokfakta:

Författare: Teresa Cárdenas
Originalets titel: Cartas a mi mamá
Översättare: Yvonne Blank
Formgivning: Håkan Liljemärker
ISBN: 978-91-85133-82-6
Utgivningsår: 2007

(Foto: Lasse Lindström)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar